بازی و ریاضی(ریاضی پلی)

بازی‌ بهترین روش برای یادگیری و تفریح هم‌زمان دانش‌آموزان است. انواع متنوعی از بازی وجود دارد که می‌توانید هنگام آموزش یا مرور مفاهیم ریاضی استفاده کنید.

در روش های نوین تدریس ابتدایی بهره مندی از بازی در فرایند آموزش باعث مشارکت فعال دانش آموزان شده و به عبارت دیگر به آموزش فعال می انجامد.

مزایای آموزش ریاضی با بازی
بازی با ریاضی به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا مفاهیم اساسی اعداد، مانند توالی شمارش، مکاتبات یک‌به‌یک و استراتژی‌های محاسبات را کشف کنند. درگیر کردن بازی با ریاضی همچنین می‌تواند دانش‌آموزان را ترغیب به کشف ترکیب اعداد، مقدار مکان، الگوها و سایر مفاهیم مهم ریاضی کند. علاوه بر این، ریاضی و بازی فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا درک و استدلال ریاضی خود را تعمیق بخشند.

 

کار با گونیا و نقاله

 

بازی آمار و احتمال با تاس

 

آموزش کسر

 

مسابقه و بازی ضرب کارتی

 

ایستگاه دست‌ورزی ریاضی

 

آشنایی با واحد پول

 

آموزش واحد های اندازه گیری فعالیت محور

 

ساعت آقای زمان سنج

 

ماشین های ورودی و خروجی

 

عدد خوانی و عدد نویسی با فاکتور

 

آشنایی با کسر

 

ساخت جدول ضرب

هر آنچه از کارآفرینی باید بدانید!

ایسنا/مازندران در طول تاریخ بشر همواره افرادی وجود داشتند که خود را محدود به قوانین کلی جامعه نکرده و به همین دلیل منشاء تغییرات بزرگی در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی خود و جوامع بشری شده‌اند، در واقع جوامع توسعه یافته امروزی، پیشرفت خود را مدیون رویا پردازی و ایده‌های خلاقانه این افراد می‌‍داند.

نام‌هایی نظیر بیل گیتس، استیو جابز، والت دیزنی، بنجامین فرانکلین و مارک زاکربرگ به گوش کمتر کسی نا آشنا است، این‌ها افرادی ریسک پذیر بودند که روحیه جرأت، جسارت، صبوری، استقلال طلبی و کاوشگری داشتند، به بیان بهتر این افراد را کارآفرین می‌نامند.

کارآفرینان در حقیقت افرادی صاحب ایده و خلاق هستند که با بهره‌گیری از منابع، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و نیازها با عزمی استوار به دنبال ارزش آفرینی بوده و هر موقعیتی را به فرصت تبدیل می‌کنند، در همین راستا، کارآفرینی نیز دارای جنبه‌های مختلفی مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

اما آنچه امروز از مبحث کارآفرینی در جامعه باب شده و مد نظر مدیران و مسئولان قرار گرفته تنها یکی از جوانب این حوزه بسیار گسترده است، پرداختن به مسائل اشتغال و رونق اقتصادی را می‌توان یکی از کارکردهای حوزه کارآفرینی دانست اما آیا هر ابداع و ایجاد کسب و کاری می‌تواند در زمره کارآفرینی قرار گیرد و اساسا ماحصل و دستاورد کارآفرینی چه می‌تواند باشد و چقدر در توسعه جوامع نقش دارد.

ظهور کارآفرینی از تناقض بین منابع و نیازها

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج فرهنگ کارآفرینی سازمان ملی کارآفرینی ایران معتقد است: کارآفرینی از تناقض بین منابع محدود و خواسته و نیازهای نامحدود بشری نشات گرفته است، در واقع بشر برای برقراری توازن بین این ۲ عامل، سِیری تکاملی را پیش برده که منتج به توسعه و پویای جوامع شده است.

زهرا پویافر در گفت‎وگو با ایسنا کارآفرینان را افرادی رویا پرداز، قاطع، اهل عمل، فرصت شناس، با انگیزه، ارزش‌آفرین و دارای پشتکار معرفی کرد و گفت: این افراد با عقاید، افکار و ایده‌های جدید و خلاقانه در محیط به دنبال نیازهای برآورده نشده‌ای هستند که تاکنون راه حلی برای آن ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی محدود به مکان، زمان، سن مشخص و تحصیلات نیست، خاطرنشان کرد: هرچند که نمی‌توان از نقش مهم دانش فنی و تخصصی و نیز سن و تجربه غافل شد اما مصادیق بارزی وجود دارند که بدون ویژگی مشخصی توانستند در زمره بهترین کارآفرینان جهان قرار گیرند.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج فرهنگ کارآفرینی سازمان ملی کارآفرینی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا اکثر کسب و کارهای نوپا با شکست مواجه می‌شوند، تاکید کرد: درآمد و سوددهی هر کسب و کاری به عوامل مختلفی نظیر توانایی افراد، تیم همراه، دانش و مهارت وابسته است، چنانچه قبل از شروع کار، نیازسنجی، ظرفیت شناسی، منابع و چالش های آن شغل مورد بررسی قرار گیرد قطعا آن کسب و کار درآمدزا و موفق خواهد بود.

پویافر تصریح کرد: کارآفرینی و کسب کار باید براساس زیست بوم شکل گیرد، تنها در این صورت است که منجر به رشد و توسعه فرهنگی، اقتصادی، پویایی و نشاط جامعه خواهد شد.

چالش‌های کارآفرینی

وی با ابراز نارضایتی از وجود قوانین دست و پا گیر در مسیر اشتغال کسب و کارهای نوپا افزود: مداخله و تزریق پول و سرمایه دولت‌ها و نپرداختن به کارکرد اصلی کارآفرینی باعث شده تا مسئولان این حوزه را صرفا برای نمایش رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی خود بدانند.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج فرهنگ کارآفرینی سازمان ملی کارآفرینی ایران درباره جایگاه کارآفرینی در مازندران اظهار کرد: این استان با دارا بودن منابع و ظرفیت‌های بسیار می‌تواند با بکارگیری فناوری بسیار موفق عمل کند، در واقع مازندران نیازمند تغییر نگرش مدیران، تحول در بازارهای سنتی و تلفیق این بازارها با مشاغل فناورانه است.

پویافر با اشاره به اینکه لزوما کارآفرینی محتاج بستر فناوری نیست اما در این گستره امکان موفقیت و عملکرد به‌مراتب بیشتری دارد، تصریح کرد: موج بی‌رویه استارت آپ‌ها بدون بررسی نیاز بازار و نداشتن تیم همراه و همدل و متخصص در کنار نداشتن سرمایه کافی موجب شکست برخی از این مشاغل است.

شناسه‌های اصلی و مصادیق کارآفرینی

با توجه به ریشه واژه Entrepreneurship یعنی کارآفرینی که اصالتی فرانسوی دارد می‌توان به معنای واقعی آن رسید، در واقع کارآفرینی از لغت Entrepreneurs به معنای “متعهد شدن” سرچشمه می‌گیرد، پدری که فرزندی شایسته پرورش می‌دهد یا معلمی که فرآیند آموزش بهینه‌ای ابداع می‌کند در حقیقت یک کارآفرین است چراکه او متعهد به خلق یک ارزش شده است.

مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران، کارآفرینی را فراتر از اشتغال دانسته و می‌گوید: وقتی کارآفرینی مطرح می‎شود در حقیقت صحبت از ارزش آفرینی است، به بیان بهتر کارآفرینی یعنی متعهد شدن به ایجاد یک ارزش در جامعه که می‌تواند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی باشد.

رمضان مهدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با ذکر مثال‌هایی به تبیین کارآفرینی پرداخت و یادآور شد: امام خمینی (ره) نمونه بارز یک کارآفرین است چراکه توانست یک تحول سیاسی در جامعه ایجاد کند، سردار شهید سلیمانی را نیز می‌توان یک کارآفرین در حوزه امنیت جامعه دانست بنابراین کارآفرینی به معنای ایجاد یک ارزش تعریف می‌شود و تنها محصور به اشتغال و اقتصاد نیست.

وی با بیان اینکه باید در جامعه توان شناسایی فرصت‌ها و تبدیل مسئله به راه حل را افزایش داد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که یک جامعه نیاز دارد تا بوسیله آن برای بهبود وضعیت خود گام بردارد در واقع کارآفرینی است که می‌تواند در قالب حل مسائل، مشکلات و نیازهای جامعه مطرح شود.

بیکاری نقطه مقابل کارآفرینی/ لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی

مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ازدیاد بیکاری در جامعه تاکید کرد: وجود نگاه کلیشه‌ای در جامعه به اشتغال و باور ذهنی غالب جامعه بر ایجاد شغل توسط دولت، باعث شده تا توان ایده پردازی برای کسب و کارهای جدید در بین جوانان کاهش پیدا کند.

مهدی‌زاده از ابزار آموزش و ترویج برای تبیین نگرش کارآفرینی در جامعه یاد و تصریح کرد: تا زمانی که بنرهای تبریک احراز سِمَت جدید به مسئولان در سطح شهرها برافراشته می‌شود نمی توان نگرش کارآفرینی را در جوانان ایجاد کرد.

وی افزود: باید افراد موفق هر شهر و یا محله که توانستند کار و پیشه خود را گسترش دهند را الگو قرار داد تا جوانانی که به دنبال توسعه هستند آن‌ها را از نزدیک ملاقات کنند، این فرد می‌تواند یک نجار بوده که توانسته با ایده‌های نوین شغل خود را گسترش داده و کارمند استخدام کند، با این کار نگرش کارآفرینی ترویج پیدا می‌کند، آنگاه در گام بعدی باید مهارت‌های فنی و غیرفنی جوانان با آموزش تقویت شود.

توپ اشتغال در زمین دولت ثمره رویکردهای اشتباه است

وی با ابراز تاسف از رویکرد نادرست مسئولان در ایجاد اشتغال گفت: سال‌هاست متولیان امر با تزریق پول به سمت ایجاد اشتغال حرکت کردند و ناکارآمدی آن را نظاره می‌کنند در حالی که پول حلقه آخر کسب و کار است، اما سیاست‌های غلط باعث شده تا مرحله پایانی یعنی تزریق منابع مالی برای تثبیت شغل، در ابتدا و آغاز راه اجرا شود.

مدیر تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر اینکه با تکرار سیاست غلط توپ اشتغال همواره در زمین دولت است، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان با سیاست کارآفرینی به معنای ایجاد ارزش، عمل کرده و این فرهنگ را ترویج کنند، توپ اشتغال در زمین بخش خصوصی خواهد بود و شاید دیگر نیاز به منابع مالی دولتی نباشد چراکه منابع مالی محدود بوده و برحسب اولویت تزریق می‌شود.

مهدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که کارآفرینی چقدر توانسته در توسعه مازندران نقش ایفا کند، اظهار کرد: اینکه بگوییم کمکی نکرده نادرست است اما مقدار آن بسیار ناچیز بوده چراکه کارآفرین متعهد به ایجاد ارزش از فرصت‌ها است اما باید بپذیریم که نتوانستیم از ظرفیت‌های بی‌شمار استان مازندران برای توسعه اقتصادی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: سوال اینجاست که چه تعداد فرد کارآفرین در مازندران تربیت شد و یا چه تعداد کارآفرین دعوت و یا حمایت شدند، چقدر توانستیم تاب آوری یک فرد کارآفرین را در مازندران افزایش دهیم، چه امکاناتی را مهیا کردیم که کارآفرین بتواند از بستر فرصت بیکاران استان، ارزش اقتصادی ایجاد کند، چقدر مردم بومی استان را تحریک و ترغیب به جریان کارآفرینی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در پایان به نظر می‌رسد کارآفرینی در عین سادگی بسیار پیچیده بوده و دامنه‌ای بسیار عظیم دارد که می‌تواند در بسیاری از مسائل، چالش‌ها و حتی در کمبودها به کمک جوامع بشری بیاید، بر این اساس ترویج کارآفرینی می‌تواند بهترین راهکار برای مقابله با بیکاری در کشور شود.

حال سوال اینجاست که چرا رویکردهای اصلی و کارآمد این گرایش بر مسئولان پوشیده مانده است، چرا با وجود منابع سرشار طبیعی همچنان اکثر افراد به دنبال مشاغل پشت میز هستند و چرا مدیران همواره در بیان گزارش عملکرد خویش به ارائه آمار و ارقام تسهیلات و منابع مالی بانکی به عنوان محرک موتور اشتغال تکیه می‌کنند.

کسب و کارهای امروزی در جستجوی ایده‌های خلاق فناوری

کسب و کارهای امروزی در جستجوی ایده‌های خلاق فناوری

ایسنا/مازندران عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج سازمان ملی کارآفرینی کشور گفت: امروزه اکثر کسب و کارها در جستجوی خلق ایده‌های جدید در فضای فناورانه هستند تا از دانش برای عرضه تولیدات و خدمات جدید برای مشتریان خود بهره ببرند و از این طریق زیرساخت‌های لازم را برای نوآوری فراهم کنند.

زهرا پویافر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جهانی شدن بازارها و فشار رقابت به شرکت‌ها اهمیت نوآوری را افزایش داده است، اظهار کرد: این واقعیت‌ها شرکت‌ها را بر می‌انگیزد که به عنوان یک ضرورت، تمرکز خود را بر نوآوری افزایش دهند چراکه کسب و کارهای کوچک و متوسط از ارکان مهم اقتصادی هر کشور به شمار می‌رود و در رشد اقتصادی آن نقش بسیار مهمی داشته است.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای کوچک نیازمند تمرکز بر نیازسنجی و در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و چالش‌ها است، تصریح کرد: کسب و کارهای کوچک، نوآوری و ارزش افزوده را در پی دارد و مشتریان را به خود وفادار می کند تا آن نوآوری در بازار به سودآوری بیشتری تبدیل شود.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج سازمان ملی کارآفرینی کشور گفت: بنابراین وقتی صحبت از موفقیت می‌شود در واقع به کسب و کارهایی اشاره می‌کنیم که محصول خود را تجاری سازی کرده و تبدیل به سودآوری شده است چراکه نوآوری‌های تکنولوژیکی، بازاریابی، اجرایی و استراتژیک به تحول و موفقیت در کسب و کار منجر خواهد شد.

پویافر چالش‌ها، رقابت در فضای بزرگ‌تر شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک را یک کسب و کار خلاق و نوآور دانست و افزود:  حضور کسب و کارهای کوچک در محیط‌های بزرگ‌تر و حتی بین المللی می‌تواند رشد و نوآوری بیشتری را درپی داشته باشد چراکه امروزه نوآوری کلید اصلی برای ماندن در صحنه رقابت است.

وی خاطرنشان کرد: جهانی شدن برای بعضی از کسب و کارهای کوچک و متوسط که فاقد نیروی انسانی کافی، منابع مالی، مهارت در زبان و چشم‌انداز بین‌المللی هستند، یک امر هولناک و دلهره‌آور بوده است.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج سازمان ملی کارآفرینی کشور با اشاره به اینکه شرکت‌های کوچک درزمینه نوآوری، قابلیت انعطاف پذیری و سرعت واکنش بیشتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ داشته است، تصریح کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط با به کارگیری تکنولوژی جدید در توسعه نوآوری محصول خود باید از تمرکز سنتی فاصله گرفته و در محیط‌هایی با رقابت بالا بپردازند چراکه عوامل محیطی بر نوآوری کسب و کار اثرگذار است.

پویافر یادآور شد: آموزش و آگاهی و داشتن دانش کافی و تجربه و بکارگیری تکنولوژی، منجر به موفقیت و سودآوری سریع کسب و کارهای کوچک خواهد شد. 

شناخت نیاز بازار؛ عامل اصلی موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی

ایسنا/مازندران در شرایطی که شیوع ویروس کرونا بعضی از مشاغل سنتی را تعطیل و نیمه تعطیل کرد، کسب و کارهای به‌روزتر توانستند در این شرایط خدمات خوبی ارائه بدهند اما نکته این است که چگونه رونق این مشاغل در پساکرونا همچنان برای مردم فرهنگسازی شود.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج سازمان ملی کارآفرینی کشور گفت: در کسب و کارهای اینترنتی اگر جامعه هدف، نیاز بازار را نشناسد و تخصص خاصی در این حوزه  نداشته باشد، با شکست مواجه می شود.

زهرا پویافر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: کسب ‌و ‌کارهای الکترونیکی در روزهای شیوع بیماری کرونا و در شرایطی که شهروندان برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی کمتر به بازارهای فیزیکی مراجعه می‌کنند، با وجود سختی های تأمین کالا در حال خدمت ‌رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه امکان خرید کالا در فضای مجازی، آسودگی خاطر را برای مصرف‌ کنندگان به ارمغان آورده است، تصریح کرد: در شرایط بیماری کرونا، کسب‌ و کارهای الکترونیکی باید با دقت مضاعفی حقوق مصرف‌ کنندگان را در تأمین کالاهای مرتبط با بهداشت فردی رعایت کنند.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج سازمان ملی کارآفرینی کشور تاکید کرد: کسب و کارهای الکترونیکی قاعدتا اگر منطبق بر اصول باشد نه تنها به چرخه اقتصاد کمک می‌کند بلکه موجب سلامت و امنیت جسم و روان در شرایط بحران ناشی از کرونا می‌شود.

کسب و کارهای اینترنتی از هر فرصتی جهت معرفی خود باید بهره ببرند

پویافر با اشاره به اینکه کسب و کارهایی که بر بستر فناوری و با بهره‌مندی از تکنولوژی فعالیت دارند، تقریبا در سال‌های اخیر در ایران رشد یافته‌اند، گفت: انتظار می‌رود با توجه به جدید بودن این نوع کسب و کار برای مردم، تمرکز بیشتری بر فرهنگسازی، معرفی و چگونگی استفاده و بهره وری از این خدمات شود.

وی ادامه داد: کسب و کارهای اینترنتی باید از مدل‌های مختلف بازاریابی و فروش دیجیتال استفاده کنند که این مستلزم داشتن دانش تخصصی و مهارت است و در این بین نباید از جایگاه خلاقیت و نوآوری غافل شد.

عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج سازمان ملی کارآفرینی افزود: استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا احساسی تصمیم نگیرند و بدون دانش و مهارت تخصصی وارد این حوزه نشوند و حتما در این مسیر از تخصص و تجربیات افراد بهره ببرند.

پویافر یادآور شد: بحران کرونا نگرش مردم نسبت به کسب و کارها را تغییر داد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولات جدی‌تری در حوزه کسب و کار خواهیم بود.

کارآفرینی دیجیتال و نوین دستاوردِ سبک زندگی مدرن / دیجیتالی شدن کسب و کار بانوان، وابسته به خلاقیت و نوآوری در بستر مجازی

کسب درآمد بانوان در دنیای امروز، استفاده از ترکیبِ فضا‌ی مدرن و سنتی است که با ایده و خلاقیت‌های نو گره خورده است. فضا‌هایی که شاید به رسمیت نشناختن آن‌ها در جامعه، آفتی جدی در حوزه درآمدزایی و کارآفرینی ایجاد کند.

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو_زهرا پویافر مدیرعامل شرکت خلاق توسعه مهارت های دیجیتال عاج نو؛ سبک زندگی و کسب درآمد در دنیای مدرن، با هر چیزی که نوین و پیشرفته باشد، گره خورده است. صفحات مختلف اینترنت، اینستاگرام، فضای مجازی یا هر پلتفرم دیگری را که ورق بزنیم، تماشاگر هنر بانوان از بافندگی، دوزندگی، تهیه انواع غذا‌ها تا فعالیت نوآورانه، ساختن اپلیکیشن‌های مختلف و… خواهیم بود. فضایی که علاوه بر عرضه محصولات، تبلیغات و ارتباط با مشتری، می‌تواند در کنار چالش هایش، نقطه روشنی را در کسب و کار بانوان در شهر‌ها و روستا‌ها و یا هر کجای دیگر دنیا ایجاد کند. چرخه‌ای که انگار به لحاظ مالی و اقتصادی حال چندان خوبی ندارد، چراکه در سال‌های گذشته برگزاری استارتاپ‌ها و زمینه مهارت آموزی روند رو به رشدی را طی کرده، اما به دلیل تورم، تحریم و…، بسیاری از آن‌ها ورشکسته و جمع شده اند. زمینه و مهارتی که شاید سرنوشت بانوی سرپرست و خانواده‌شان که در معرض آسیب هستند نیز به آن وصل بوده و باید کمی درباره حال و روزشان جدی‌تر صحبت کنیم.

اما در پرداختن به کسب و کار‌های نوین و دیجیتال، باید بدانیم که مراکز کارآفرینی و رشد، از جمله مهم‌ترین ابزار‌های توسعه کسب و کار، به ویژه گسترش شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان محسوب می‌شوند. مراکزی که عمدتاً بر روی توسعه استارتاپ ها، شرکت‌های کوچک و موارد وابسته به آن‌ها نیز فعالیت دارند. از طرفی؛ در سال‌های اخیر رشد فزاینده این مراکز به گرد هم آوردن فکرها، اندیشه‌ها و ایده‌ها بسیار کمک کرده و موثر بوده است. از طرفی دیگر؛ منشا تحولات در حوزه‌های متعدد از جمله؛ صنایع خلاق، مهارت‌های دانش بنیان و هوشمند بوده و در این میان استفاده از ابزار‌های متفاوت فناورانه، دستیابی به اقتصاد دیجیتال را در پی داشته است.

ترکیبِ کسب و کار مدرن و سنتی بانوان، وابسته به ایده و خلاقیت

اقتصاد دیجیتال وابسته به خلاقیت است و خلاقیت جنسیت نمی‌شناسد. زنان نیز می‌توانند با خلاقیت نقش موثری در اقتصاد کشور ایفاء کنند. کارآفرینان حوزه دیجیتال درواقع؛ کسب و کار‌هایی هستند که به ارائه خدمات الکترونیکی و مبتنی بر اینترنت می‌پردازند. کارآفرینانی که محصولات، خدمات دیجیتالی و آنلاین عرضه می‌کنند که نمونه‌های آن سایت‌ها و پلتفرم‌هایی ست که به ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف منجر می‌شود. همچنین اقتصاد دیجیتال و نوین، آینده اقتصاد جهانِ امروز است و این امر بر کسی پوشیده نیست. همچنین رشد اقتصادی چه به صورت نوین و چه سنتی درغیاب ۵۰ درصد از جمعیت یک کشور رخ نمی‌دهد و برای مشارکت بانوان، باید زمینه‌های کار در جامعه فراهم شود.

کارآفرینی دیجیتال و نوین دستاوردِ سبک زندگی مدرن / دیجیتالی شدن کسب و کار بانوان، وابسته به خلاقیت و نوآوری در بستر مجازی

زهرا پویافر، کارآفرین و مدیر شرکت خلاق توسعه مهارت نرم و دیجیتال بیان کرد: نوپایی کارآفرینی زنان باعث شده است، مطالعات دقیقی از آن‌ها منتشر نشود و راهکار‌های حضور مؤثر آنان در توسعه اقتصادی و جامعه خلاق نیز به شکل جدی در ابهام باقی بماند. درواقع؛ کسب و کار‌های دیجیتال با گسترش اینترنت و فناوری شکل گرفته و باعث رشد سریع کسب و کار‌های مدرن و سنتی شده است. مسئله‌ای که نیاز به آموزش تخصصی، تعریف اساسی و شناخت معایب و مزایا در ابعاد مختلف دارد.
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در بخش‌های آموزشی، برقراری ارتباط مستمر با مشتریان، آگاهی و سهولت در فروش محصولات، بررسی رقبا و… است که از جمله موارد مهم در توسعه و موفقیت کسب و کار‌های دیجیتال به شمار می‌رود. همچنین راه اندازی کسب و کار دیجیتال مستلزم دانش و تخصص می‌باشد و در قدم اول باید کسب و کار‌ها را بر اساس علایق و مهارت‌های فردی بنیانگذاری کرد و پله بعد مهارت آموزی کلی است که باید مراکز با جدیت به آن‌ها پرداخته و در اولویت قرار دهند.

پویافر گفت: بازاریابی یا مهارت فروش در فضای دیجیتال و تولید محتوای تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه راه اندازی کسب و کار دیجیتال الزاماً نیازمند سرمایه و فضای فیزیکی نیست. بلکه آشنایی با ابزار‌های این نوع کسب و کارها، مهارت برقراری ارتباط با مشتری به توسعه و رشد آن‌ها کمک می‌کند. چه بسا کسب و کار‌های دیجیتال موفق امروز، از منزل و کسب و کار خانگی شروع شده و اکنون همان افراد کارآفرینان بزرگ در زمینه دیجیتال هستند.

همچنین وی درباره رابطه بین کسب و کار مدرن و خانگی گفت: دیجیتالی شدن، تاثیر بسیاری بر مشاغل خانگی گذاشته و باعث تغییر آن‌ها شده است. بانوان هنر دست خود و محصولات مختلف را تولید و در فضای مجازی عرضه می‌کنند. همچنین در هر کجا که باشند، دستیابی به مشتریان و آگاهی بخشی به آنان نیز سهولت پیدا کرده و در پی آن افزایش فروش نیز از موارد تحول مشاغل خانگی است. همچنین برای دستیابی به استقلال اقتصادی و افزایش مشارکت بانوان، توجه به مشاغل خانگی ضروری است و انتظار می‌رود نهاد‌های دولتی متولی، بخش‌های خصوصی و سمن‌ها به تکمیل زنجیره ارزش آن‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

کارآفرینی دیجیتال و نوین دستاوردِ سبک زندگی مدرن / دیجیتالی شدن کسب و کار بانوان، وابسته به خلاقیت و نوآوری در بستر مجازی

درواقع؛ کارآفرینی دیجیتال حاصل تغییر نگاه و مفهومی است که ناشی از ورود فناوری به کسب و کار‌ها است. همچنین نیازمند گرد هم آمدن افراد متخصص همدل و همراه در کنار هم است. کارآفرینی زمانی موفق است که شبکه‌ای از افراد با حس مسئولیت اجتماعی و با نگاه رشد جمعی و با دارا بودن دانش تخصصی گرد هم آمده و برای حل مشکل و مسائل، نهایت تلاش خود را به کار گیرند. کسب و کار‌های دیجیتال و فناورمحور نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگرچه نیازمند سرمایه آنچنانی و حضور فیزیکی نیست، اما تعهد و تخصص افراد منجر به توسعه، رشد و اعتماد می‌شود.

مدیر شرکت خلاق توسعه مهارت نرم و دیجیتال گفت: ورود به دنیای کسب و کار دیجیتال همانند همه‌ی کسب و کارها، چالش‌هایی دارد که مهمترین آن عدم دانشِ تخصصی است. هر کسب و کاری برای بقا می‌بایست استراتژی‌های خود را مشخص کند. شناسایی بازار هدف، چگونگی فروش و عرضه محصولات، زیر چتر امنیت فضای مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است. نکته این است که به طور مثال؛ در جوامع روستایی به دلیل نداشتن آگاهی کافی و بهره مندی تکنولوژی و فضای دیجیتال، گاهی شاهد وارد شدن به مسیر آسیب‌های اجتماعی و انواع کلاهبرداری‌ها هستیم. توجه به آموزش کسب و کار دیجیتال به شکل مجازی در شهر‌ها و روستا‌ها باعث تحول جدی در اقتصاد روستا‌ها و به تبع آن کشور خواهد شد و بر ما پوشیده نیست که روستا‌ها و کسب و کار بانوان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه مشاغل خانگی، سنتی و طبیعی دارند.

نقش بانوان در مدیریتِ زندگی فردی و کسب و کارِ مدرن و مجازی

نقش بانوان در توسعه و گسترش کسب و کار‌هایی در سال‌های اخیر پر رنگ‌تر شده و مشارکت اقتصادی زنان در قالب فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در مشاغل خانگی و نیز مشاغل خارج از خانه پدیده‌ای اجتماعی_اقتصادی را شکل داده است. هرچند بانوان همواره فرصت‌های شغلی کمتری در کشور‌های در حال توسعه کشور دارند، اما این موضوع توانمندی آنان را زیر سوال نبرده و چه بسا بسیاری از بانوان، توان مدیریت و حل مسئله بالایی در فضای کار، کارآفرینی و کارفرمایی دارند.

پویافر درباره برخی آسیب‌ها اظهار کرد: کارآفرینی بانوان در کشور بسیار تحت تاثیر مسائل اجتماعی و عوامل محیطی مخصوصا دیدگاه جنسیتی می‌باشد. همچنین آگاهی نداشتن زنان از حقوق فردی، خانوادگی، اجتماعی و حرفه‌ای و نیز عدم حضور در تشکل‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حرفه‌ای باعث از دست دادن و بعضاً ناتوانی آنان در موقعیت‌های شغلی مناسب و متناسب شده است. در این راستا برخی نهاد‌ها و مراکز در جهت آشنایی بانوان با حقوق فردی و اجتماعی‌شان اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند. اما برای از بین بردن دیدگاه منفی فرهنگی که تفکرات نابرابر را به وجود می‌آورد، بانوان راه زیادی را باید پشت سر بگذارند. در این صورت شاهد میزان مشارکت بیشتر بانوان در صحنه‌ی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود. همچنین نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده رو به افزایش است و رهایی از این وضعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و بی مهارتی، نیازمند همت جمعی و مسئولیت اجتماعی می‌باشد که قطعا دست یاریگر، حمایت دولت و قانونگذاری اساسی را می‌طلبد.

کارآفرینی دیجیتال و نوین دستاوردِ سبک زندگی مدرن / دیجیتالی شدن کسب و کار بانوان، وابسته به خلاقیت و نوآوری در بستر مجازی

وی افزود: بانوان همانگونه که مدیریت آموزش و تربیت فرزندان، مدیریت هزینه، اقتصاد منزل و رسیدگی به امورات خانه و همسرداری را به نحو احسن انجام می‌دهند، توان برقراری تعادل بین کار و زندگی را به خوبی دارند. کمتر بانوی کارآفرینی را در حوزه دیجیتال و مجازی می‌بینیم که از مدیریت زندگی و خانه خود گلایه کند. چرا که بستر مجازی به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که در عین حضور در منزل، کسب و کار خود را نیز بدون حضور فیزیکی و زمان مشخص مدیریت کنند. همچنین این حس تعامل در نهاد خانواده، به شکل گیری کسب و کار موفق خانگی و یا حتی موفقیت بیشتر کار خارج از منزل مادر کمک می‌شود و در بسیاری از خانواده‌ها تقسیم وظایف و مشارکت بین اعضا حرف اول را می‌زند که باید فرهنگ سازی جدی در این زمینه صورت گیرد.

 

 

رسمیت نداشتن، حلقه مفقوده کسب و کار دیجیتال

پویافر تأکید کرد: نهاد‌های دولتی و خصوصی متعددی به حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق پرداخته اند. نهاد‌هایی که بخش علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شتابدهنده‌ها را شامل می‌شود. اما انتظار می‌رود دولت به شکل کلان تر، نقش تسهیلگرِ فضای کسب و کاررا داشته باشد. متاسفانه باید گفت دولت بنگاه داری می‌کند، چراکه کسب و کار نوپای بانوان برای شکل گیری و به ثمر نشستن، نیازمند مدت و دوره‌ای می‌باشد، اما در شرایط فعلی اقتصادی، کسب و کار‌ها این‌چنینی زیر بار مصوبات مالی از بین می‌رود و قاعدتاً حمایتی از سوی دولت دریافت نمی‌کند.

کارآفرینی دیجیتال و نوین دستاوردِ سبک زندگی مدرن / دیجیتالی شدن کسب و کار بانوان، وابسته به خلاقیت و نوآوری در بستر مجازی

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: اخیراً بعضی از نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها بر اساس رسالت ذاتی خود به تسهیلگری در حوزه کسب و کار‌های نوپا پرداخته اند. به طور مثال؛ وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با طرح نوآفرین در مواردی بسترحمایتی از کسب و کار‌های فناورانه را مهیا ساخته است. اما حلقه‌ی مفقوده‌ی کسب و کار‌های دیجیتال، به رسمیت شناختن این گونه فعالیت‌ها ازجانب مراکز، نهاد‌ها و دولت می‌باشد. چالش‌های فراوانی که به دلیل عدم قانونگذاری و نیز عدم مصوبات مربوط به تسهیلگری و حمایتی از آن‌ها می‌باشد.
اما با وجود تمام چالش ها، دختران و بانوان با انگیزه به دنیای کسب و کار‌های نوین ورود کرده اند و از تکنولوژی به عنوان مهمترین ابزار توسعه کسب و کار حتی در دورترین نقاط کشور بهره می‌برند.